Reigl Judit a postdami Museum Barberiniben

A „Szabadság Formája, Nemzetközi absztrakció 1945 után” című tárlatra több, mint 50 művész alkotásait kölcsönözték a világ vezető modern és kortárs múzeumaiból és meghatározó magángyűjteményekből. 

A többségében női alkotók munkáit bemutató kiállításon egyedüli magyarként Reigl Judit képviseli a női művészeket. Ikonikus 1958-as Dominancia-Központ című festménye mellett egy 1956-os Villám című, közel két méteres alkotás is szerepel, melyet a párizsi Centre Pompidou adott kölcsön erre az utazó tárlatra. Az amerikai absztrakt expresszionizmus nagyágyúi Joan Mitchell, Lee Krasner, Helen Frankenthaler, Mark Rothko, Jackson Pollock, Bart Newman festményei mellett az európai informel alkotók, mint Georges Mathieu, K.O. Götz, Pierre Soulages és nem mellesleg a szintén magyar származású Hantai Simon munkáit is megtekinthetik a látogatók.

Ez év októberétől a bécsi Albertina Modernben, majd az oslói Munch Múzeumban is látható lesz ez a közel 100 absztrakt alkotást bemutató tárlat.

„Ritkán, nagyon ritkán, de előfordul, hogy a test pontos, tökéletes eszközzé változik. A tudatalatti és a tudatos összeolvad, és egyszerű tanúként van jelen. Tanú, aki meglepve, sőt csodálattal figyeli az Egyetemes, az Időn kívüli – az Időtlen mint Én – betörését az Itt és Mostba.” (Reigl Judit)

Reigl Judit szélesebb körű sikere 80 éves kora után köszöntött be, miután megismerkedett Makláry Kálmánnal. A galériás közreműködésével itthon három múzeumi kiállításon voltak láthatók a Kossuth-díjas festő fantasztikus alkotásai. 2005-ben a Műcsarnok adott otthont az első retrospektív tárlatnak, majd ezt követte 2010-ben a debreceni Modem és 2014-ben a budapesti Ludwig Múzeum. A művészt Makláry 2004 óta képviseli hazai és nemzetközi szinten egyaránt, műveit rendszeresen állítja ki Európa számos neves művészeti vásárán. Ennek a kitartó munkának köszönhetően a nemzetközi szakma, nyugat-európai és amerikai szakemberek, művészettörténészek és gyűjtők elkezdték újra felfedezni életművét, számos elismert külföldi kiállítóhely adott helyet az alkotásait bemutató tárlatoknak.

Reigl művei hidat képeznek a két kontinens hasonló indíttatású iskolái között. A kiállításra való bekerülés is azt bizonyítja, hogy Reigl művészete a háború utáni absztrakt festészet „main stream-jének meghatározó része.

A június 4-től szeptember 25-ig látogatható tárlat kurátora, Daniel Zamani.

Facebook Kommentek