Spanyol barokk dalok és flamenco

Egyes előadók tudatosan szabják szűkre repertoárjukat: kevés szerzőtől kevés művet adnak elő, azokat csiszolgatják egy életen át. Mások, a kalandozók, folyvást kísérleteznek, szüntelenül gazdagodva mindattól, amit kipróbál. Egyikük a cseh mezzoszoprán, Magdalena Kožená.

José Marin, Serqueira de Lima, Juan Hidalgo, Santiago de Murcia, Sebastian Duron, José Martínez de Arce a 17. század szülöttei, közös bennünk, hogy kompozícióik szinte soha nem szólalnak meg magyar hangversenytermekben. Magdalena Kožená jóvoltából – aki egy Carmen-produkció előkészületei során került szorosabb kapcsolatba a spanyol dalrepertoárral és a flamencóval – most megtudhatjuk, hogy az ibér barokk is olyan egzotikus és szenvedélyes zene-e, mint a 19. század spanyol kompozíciói. A barokk dalok közé a koncerten újra és újra flamenco ékelődik: hangszerkíséretes, énekelt népzene és tánc, melyet az andalúz cigányság terjesztett el a 18.-19. században. Két izgalmas múltú, tüzes temperamentumú nép kultúrája keveredik e zenei stílusban, amely nem véletlenül vonzza a világot, mióta csak túljutott a híre az ibér félszigeten.

Korunk egy legjelentősebb énekesnője minden zene felé teljes odaadással fordul, személyiségét finom melankólia, varázslatos báj és szuggesztivitás jellemzi. Partnerei sem akárkik: a Compañia de Flamenco a táncos-koreográfus Antonio Ríos Fernández („El Pipa”) vezetésével, és a kiváló Pierre Pitzl („a barokk gitár Jimi Hendrixe”) által irányított, közel két évtizede működő Private Musicke. Utóbbi a cseh mezzoszopránnal korábban is emlékezetes koncerteket adott és kitűnő felvételeket készített.

A koncertet 18.30 órai kezdettel, Előhang címmel beszélgetés előzi meg, amelyen a fellépő művészekkel és a műsoron szereplő művekkel ismerkedhetnek meg közelebbről az előadásra jeggyel rendelkezők.

 

Forrás: Müpa

Facebook Kommentek