
Milyen látomásai lehetnek a gondolkodó, érzékeny embernek – esetünkben az első balett főhősének, Bartók Bélának -, amikor hazájától távol, a világ sorsáért aggódva kénytelen alkotni?
Átszakítható-e az a határvonal, mely a nézők intellektuális befogadása és a tánc zsigeri ösztönössége között kerítésként feszül?
Képes lehet-e makulátlan szentté válni valaki, aki egész életében úgy hitte, érdemtelen a megváltásra? A Kossuth-díjas rendező-koreográfus, Juronics Tamás három egyfelvonásos táncjátéka többek közt e kérdésekre keresi a választ.
A Juronics Tamás vezette Szegedi Kortárs Balettnek a Müpa színpadán élőben először most látható háromrészes táncestje több szálon is kötődik az intézményhez. A Bartók Béla Concertójára komponált „pantomim groteszk” online bemutatóját a Bartók Tavaszon láthattuk. A zeneszerző személyén túl színpadi műveinek jellegzetes alakjait is megidézi a mű. A nagyszabású képi világban látomásszerű jelenetek követik egymást, melyekben allegorikus alakok jelenítenek meg egy nem is oly távoli kort.
A 2020-as Müpa Zeneműpályázat két nyertesének egy-egy alkotása inspirálta az est további két darabjának koreográfiáját. Lázár Dániel Együtt vagy egyedül című munkája lett a Vadak alapja: törzsi rituálé tanúi vagyunk, az idegen egzotikum csap össze a civilizált intellektussal. Verseny és harc kezdődik, de a küzdelem kimenetele kétes… Molnár Viktor Mars Mission című zenéje szolgáltatta a kiindulópontot A szent színreviteléhez. Az egyszemélyes, szenvedélyes tánc ősi ellentétpárokra épít: az emberi gyarlóság, a test kiszolgáltatottsága kerül szembe a hit keresésével és a jóra való törekvés lehetetlenségével. Az est zenei megvalósításáért a táncegyüttes régi partnere, a Gyüdi Sándor vezényelte Szegedi Szimfonikus Zenekar felel.
A bemutató a Bartók Tavasz keretében, a Szegedi Kortárs Balettel közös programként, a Müpa szervezésében valósult meg.
- 2023. február 12. vasárnap
- 19:00 — 21:00
- Fesztivál Színház
(MÜPA)